Friday 27 April 2012

Segenggam Tabah


Siapa sangka sampai juga aku ke bumi Johor. Huhu. Dah lama tak sampai sini. Jumaat depan insyallah ke Kelantan pula.  Dengan usia aku yang masih setahun jagung ini. Terasa terlalu kerdil untuk meredah semua ini sendirian. Masih merasa kehilangan. Sesuatu kehilangan yang paling terkesan pada aku. Kehadiran teman-teman sentiasa membuat aku merasa ada yang menemani perjuangan ini. 

Inilah perjalanan. Satu perjalanan yang entah bila penghunjungnya, tetapi ada tujuannya. Bila jelas tujuan itu, mungkin mampu membimbing kita ke arahnya. Walau entah bila akhirnya, kita tetap berjalan, menyusuri sungai kehidupan. Terus mengalir tanpa kita tahu apa dihadapan. Cuma kita mampu bersedia.  Kita mesti bersedia.

Kekuatan itu dariNya Yang Maha Kuat lagi Maha Bijaksana. Semua telah diatur olehNya sebaiknya. Sungguh, Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Sekali lagi, kekuatan itu dariNya. Maka pohonlah. Pohonlah. Ya Tuhan... Bimbing aku. Bimbing aku. Bimbing aku. Aku sesat tanpa petunjukMu. Berikanlah aku petunjukMu Ya Rabb.

p/s: Buat halwa telinga. Juga yang memotivasika hati. Segenggam Tabah - In Team. Hadiah dari seorang teman. Ariff Iqbal. Layan, track ke 4 dalam playlist lagu. ;)

Bertali arus dugaan tiba 
Menakung sebak airmata 
Namun tak pernah pun setitis 
Gugur berderai di pipi 
Tidak ditempah hidup sengsara 
Suratan nasib yang melanda 
Menongkah badai bergelora 
Diredah bersendirian 
Bagaikan camar pulang senja 
Patah sayapnya tetap terbang jua
 Sekadar secicip rezeki 
Buat yang sedang rindu menanti 
Segenggam tabah dipertahankan 
Buat bekalan di perjalanan 
Kau bebat luka yang berdarah 
Kau balut hati yang calar 
 Telah tertulis suratan nasibmu 
Derita buatmu ada hikmahnya 
Terlukis senyum di bibir lesu 
Tak siapa tahu hatimu 
Biarpun keruh air di hulu 
Mungkinkah jernih di muara 
Biarpun jenuh hidup dipalu 
Pasti bertemu tenangnya 

2 comments:

  1. hoho....lagu penguat jiwa...teruskan berjuang..!!!

    ReplyDelete
  2. Jazakallah :) Moga tautan ukhwah kita kekal selamanya ^_^

    ReplyDelete